Jak si přizpůsobit pracovní prostor pro podporu koncentrace, spolupráce a kreativity I.

Libuše Smolíková
Libuše Smolíková
09.06.2021

Pracovna či kancelář jako samostatná místnost

Ve spolupráci s Mgr. Irenou Kovářovou, zakladatelkou a majitelkou Tvoříme srdcem, jsme pro vás připravili čtyřdílnou minisérii na téma pracovny a kanceláře. Věříme, že praktické rady, které můžete okamžitě realizovat v praxi, se vám budou hodit a podpoříte tak svou koncentraci, spolupráci i kreativitu ve vašem pracovním prostředí.

V dnešním článku si budeme povídat o pracovnách a kancelářích u nás doma – jako o samostatné místnosti. Jak věříme, naše tipy budou účelným odrazovým můstkem také pro sdílené pracovny, kterou je například i Pracovna R51. Tak jdeme na to 🙂

Kancelář a pracovna, to je místo, které může existovat pouze pro tento účel, ovšem velice často bývá kancelář nebo pracovna součástí jiné místnosti, třeba jídelny či obývacího pokoje – to jsou asi nejčastější případy. Bohužel, v našich domácích podmínkách je stále zažité, že pro umístění pracovny nebo pracovního koutu je vhodná ložnice, což je ale velmi nevhodné a rozhodně to nedoporučujeme. Pojďme se tedy podívat na tipy, jak začlenit pracovnu či kancelář u nás doma tak, aby to pro vás bylo podporující.

V našem prvním článku se budeme bavit o případu, kdy je pracovna samostatnou místností, která je koncipována jen pro tuto činnost. Pracovna může být určena pouze pro jednoho člena rodiny, třeba pro tatínka, pro maminku, anebo naopak to může být místnost, která slouží pro práci a studium dospělým i dětem. Tzn. je to místnost, která je vybavena i více počítači, je sem stažená elektronika a je zde studovna, která je učena pro celou rodinu.

Počítačová místnost

Pokud je tedy pracovnou samostatná místnost, pak poloha této místnosti by měla být ideálně v blízkosti hlavního vstupu do domu. Je to i z toho důvodu, že pokud je kancelář intenzivně využívána, tak pravděpodobně bude i místem, kam si budeme zvát své návštěvy, ale poměrně často i klienty. V případě, že pracujeme doma, pak je takřka nutností, aby kancelář navazovala bezprostředně na hlavní vchod do domu. Práce totiž potom nezasahuje rušivě do chodu domácnosti a života rodiny. A je to i taková podprahová informace, že když opouštíme pracovnu, která je takto umístěná, tak opouštíme i práci. A pak už si ji neneseme s sebou do dalších částí bytu, do obývacího pokoje, do kuchyně atd. Rozhodně ne na vědomé rovině. Když je pracovna dál od vchodu, budeme mít tendenci ji neustále stavět do centra pozornosti i z hlediska chodu a fungování celé rodiny. A to určitě uznáte, že opravdu není ideální stav. Řešením pro vás případně může být právě sdílená pracovna, která je ideálním místem pro lidi na volné noze či malé podnikatele.

 

V kanceláři bychom si měli dávat pozor na následující věci:

• V kanceláři je vhodné sedět tak, abychom ze svého místa měli dobrý výhled na dveře. Abychom měli přehled, kdo kancelář opouští a kdo do ní vchází.
• Nemělo by nás zajímat pouze to, kam směřuje náš pohled, ale měli bychom si všímat i toho, co máme za zády.
• Nemíří na nás například „nepřátelský šíp“* nějaké budovy? I toto jsme skutečně několikrát zažili v praxi, kdy se člověk cítil oslabený; v jednom případě to dokonce vedlo k oslabení funkce ledvin.

Nákres nepřátelský šíp
• Lidé, kteří sedí a pracují u stolu, kde na ně zezadu míří „ostří nože“**, jsou velmi roztěkaní, s velkou námahou se koncentrují a než se jim cokoliv podaří, tak je to stojí skutečně několikanásobné množství energie.

Nákres ostří nože

• Co se týče polohy u stolu, ideální je, když nesedíme zády k oknu, ale jsme zapřeni pevnou zdí. Této pozici se říká „poloha želvy“, je to takzvaná „císařská poloha“ a my se v takovémto uspořádání cítíme nejbezpečněji. Zkrátka a dobře, máme krytá záda. Tato poloha je pro nás příjemná, bezpečná a uklidňující.
• Pokud přijímáme v pracovně klienty, měli bychom zvážit, jaké osobní věci chceme v takovém prostoru prezentovat. Pro nás to mohou být roztomilé předměty, které nás podporují, můžeme tam například mít vystaveno množství rodinných fotografiích na nástěnce a ve stojánku a na celé jedné polici. To je sice hezké a pro nás to může být příjemné, ale klient to může vnímat naprosto jinak. Na klienta naše osobní věci mohou působit zcela rušivě.
• Proto pokud přijímáme veřejnost, pak buďme v tomto prostoru velmi opatrní, co se týče osobních věcí. Ne že bychom nemohli mít na pracovním stole umístěnou třeba fotografii svého partnera, to určitě na nikoho rušivě působit nebude. Ale takové ty, jak já říkám výstavky „úspěchů domácího hospodářství“, tak těm bych se v pracovně rozhodně vyhnula.

Tvoříme srdcemLíbilo by se vám přizpůsobit si také ostatní místnosti v domě tak, aby vás celý prostor podporoval? Mrkněte na naše online kurzy na e-shopu Tvoříme srdcem. Moc nás totiž baví, když si skrze vnesení jednoduchých změn a prvků dokáží naši klienti sami zdokonalovat svůj životní prostor. Odkaz na kurz Bydlení v souladu.

Autorka článku: Irena Kovářová

Sdílejte článek

Pinterest

Podobné články

Coworking v Riegrově 51

Jednou z největších novinek loňského roku bylo otevření sdílené kanceláře (coworkingu) v přízemí Riegrovky. Pracovna R51 funguje už od září a pomalu ji objevují noví a noví členové. Přestože od dob otevření prvního coworkingu v San Franciscu uplyne letos 16 let, mnoho lidí stále neví, jak si má sdílenou kancelář…

Týna 20.04.2021

Historie Riegrovy 51

Možná vás při pohledu na budovu Riegrovy 51 nenapadne, jak bohatou historii má a kolik příběhů se v ní odehrálo. Pojďme se vrátit o nějaký ten rok zpátky a prozkoumat ji trochu podrobněji.   Odkud přišla rodina Požárků Píše se rok 1870. Václavovi Požárkovi je pouhých 23 let a ve…

Týna 20.04.2021